Intressanta berättelser från pigan Sigbritt

Resebrev Änglagårdsbygd

En solig dag i början av juni samlades Reumatikerföreningen Mariestad för att avsluta en studiecirkel med gemensam resa till Änglagårdsbygd.

Leif-Åkes buss hämtade upp 36 personer i Lyrestad och Mariestad och första anhalten var Kronogården Trädet.

Guiden Sigbritt anlände, klädd till piga, och i huset gick drängarna. På plats bjöds vi på fika i form av stenungsbakat bröd ch god kaka. Därefter gick vi runt och tittade på alla samlingar av gamla saker, med allt från kakburkar till utklädda skyltdockor och grisar med kultingar. Innan avfärd blev det ett besök på utedasset.

Färden gick vidare på sliriga vägar och en del djur i skogen dök upp i den lummiga vegetationen, för att sen anlända till Solberga, Vistorp, som är Colin Nutleys egen Änglagård.

Nästa stopp blir Strängbyns Lanthandel där handlaren tog emot och som är ett av ställena som filmerna spelades in.

På Grimstorp tog ägaren emot och berättade om sin delaktighet i filminspelningen, som till exempel hur tysta de fick vara. Colin hittade verkligen smultronställena.

Sägnarnas hus i Sandhem blev nästa stopp där vi intog en god lunch.

Vi åkte vidare mot Fivlered Körlingared utmed sjön Jogen för att se denna första Änglagård i Lönarp.

Därefter besök i Dalums kyrkan från 1100-talet.

Färden fortsatte förbi Timmele och Blidsberg för sista besöket på Basta Kvarnkafé för eftermiddagsfika. Här släpper vi av vår guide som har varit med oss i sex timmar.

/Elisabeth Skoog Lövgren, May Magnusson, Ing-Marie Glansk

50 000 starka skäl att bli medlem